کوچینگ چیست؟


کوچینگ چیست؟

اغلب اوقات که مسئله‌ای پیش می‌آمد ، نیاز داشتم یک نفر باشد تا حرف‌هایم را بشنود و من را پیش داوری یا نصیحت نکند، اما هر وقت سر صحبت را با کسی باز می‌کردم، شروع می‌کرد به نصیحت کردن من که دوباره شکست می‌خوری یا اشتباه کردی، انگار که من نقش نوشته شده‌ درسناریویی باشم که مرا بلدند.

از یک جایی به بعد تصمیم گرفتم اگر مسئله یا مشکلی داشتم با کسی صحبت نکنم. 

وقتی با مفهوم کوچینگ آشنا شدم. تصمیم گرفتم کوچ شوم؛ چون کوچ بر این باور است که فرد راه‌حل مناسب  مسئله‌اش را می‌داند. کوچ با استفاده از مهارت‌های که دارد به مراجع کمک می‌کند تا به اقدام برسد.

کوچ همیشه بر این باور است که توانمندی‌های افراد فراتر از چیزی است که در حال حاضر دارند و به مراجع خود کمک می‌کند به جایگاه بالاتری دست‌یافته و رشد کند.

تعریف فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF از کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک همکاری و مشارکت بین کوچ و مراجع است که در طی آن، مراجع با استفاده از تفکر عمیق و خلاقیت خود، توانایی‌های شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

تعریف من از کوچینگ:

در فرایند کوچینگ کوچ یک همراه و همدل است که مراجع را می‌شنود و درک می‌کند. در این همراهی برای مراجع شفاف می‌شود که کجا قرار گرفته  و میخواهد به کجا برسد.

در این مسیر همراهی مراجع به شناخت و آگاهی می‌رسد. 

برای اینکه بتوانیم شرایطی رو تغییر دهیم، قبل از هر چیز نیاز به شناسایی کامل آن داریم.

درفرایند کوچینگ چه اتفاقی می‌افتد:

محیط امن:

جلسات کوچینگ در یک فضای امن صمیمانه برگزار می‌شود . کوچ با حضور و تمرکز گفت و گوی هدفمندی را شروع میکند تا مراجع بتواند با اعتماد کامل صحبت کند تا جلسات مفید واقع شود.

تفکر عمیق:

کوچ‌ با پرسشگری به مراجع کمک می‌کند با تفکر عمیق به سوالات جواب دهد.

با سوالات قدرتمند مراجع در فرایند تفکر قرار می‌گیرد و می‌تواند مسئله را شفاف کند و به خواسته‌ی واقعیش پی ببرد.

شناسایی:

کوچ با بازخورد دادن و همدلی کردن به مراجع کمک می‌کند تا ارزش‌ها و باورها و نیازهایش را شناسایی کند و در همین راستا به خودشناسی می‌رسد.

آگاهی:

در فرایند کوچینگ مراجع با شناخت خود و شناسایی اهدافش به آگاهی می‌رسد و این آگاهی بدست آمده را می‌تواند در قسمت‌های دیگر زندگی بکار گیرد.

اقدام:

مراجع بعد از آگاهی از اینکه خواسته‌اش چیست، برای خود اقداماتی تعریف می‌کند که این اقدامات را در حل مسئله‌اش بکار می‌گیرد.

تعهد و مسئولیت پذیری:

در فرایند کوچینگ کوچ‌ به مراجع کمک می‌کند تا همواره متعهد و مسئولیت‌پذیر و پاسخگو بماند تا در مسیر رسیدن اهداف قرار بگیرد و مراجع در قبال کوچ پاسخگو باشد.

گاهی تنها راه درمان شنیده شدن و‌درک شدن است.

اغلب اوقات، خودتان نمی‌توانید بفهمید که چگونه می‌توانید اوضاع را تغییر دهید. ولی همراهی یک کوچ‌ به شما کمک می‌کند اوضاع را تغییر دهید.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *